Cum creştem IQ-ul copilului mic? Citindu-i!
Inteligenţa copilului este influenţată de mai mulţi factori, iar studiile ştiinţifice au demonstrat că moştenirea genetică este doar unul dintre factorii care influenţează IQ-ul copilului. Până la vârsta de 4 ani creierul copilului se dezvoltă exploziv pentru ca la momentul grădiniţei să atingă cam 80-90% din dimensiunea creierului unui adult. Impactul primilor ani de viaţă asupra inteligenţei viitorului adult este imens. Să presupunem că asigurăm copilului nostru o alimentaţie de calitate şi că îi dedicăm suficient timp şi afecţiune (alţi factori importanţi în dezvoltarea IQ-ului). Se naşte totuşi o întrebare. Oare mai putem face ceva pentru a fi siguri că micuţul nostru îşi atinge potenţialul intelectual de dezvoltare în aceşti primi ani de viaţă? Ei bine dragi părinţi, răspunsul este DA. Există o mulţime de activităţi pe care le puteţi face împreună cu copilul şi care îi pot creşte IQ-ul. Dintre acestea, nenumărate studii au arătat că cititul este activitatea care dezvoltă cel mai mult inteligenţa copilul. Micuţul va descoperi o întreagă lume prin citit, îşi va dezvolta vocabularul şi va prelua o mulţime de concepte. Sunt diferenţe vizibile de dezvoltare intelectuală între copiii cărora li se citeşte constant şi ceilalţi.
Am încercat să sintetizez în acest articol câteva reguli simple, validate stiintific, pe care trebuie să le urmeze un părinte pentru ca această activitate să fie cu impact maxim asupra dezvoltării copilului.
Când îi citim bebeluşului
- Căutăm cărţi de diferite forme, materiale, texturi şi culori, asta deoarece el este în plină descoperire a lumii în care trăieşte şi este foarte important ca această descoperire să se facă şi prin cărţi, de la vârste fragede. Astfel va face legătura între carte şi descoperirile fantastice, rămânând mereu curios şi dornic de noi şi noi descoperiri.
- Lăsăm bebeluşul să exploreze cărţile – fie că le pipăie, le priveşte cu atenţie, sau chiar le roade, este o modalitate foarte bună de a lua contact cu ele, de a le simţi. Apropos de simţuri, acum este perioada în care toate simţurile sale sunt foarte ascuţite, iar noi putem să profităm de aceste lucru, stimulând bebeluşul vizual, olfactiv, auditiv etc, el culegând astfel informaţii preţioase despre lume şi viaţă.
- Indicăm ilustraţiile şi ce reprezintă ele – pentru copii, desenele sunt foarte importante. Dacă sunt creionate pentru etapa lor de vârstă acestea pot avea un rol educative foarte puternic, formându-se totodată bazele şi deschiderea spre frumos, spre artă. Dacă ne mirăm împreună de felul în care arată purceluşul şi de cât de tare s-a murdărit el, atunci dăm şi o notă de amuzament.
Când îi citim copilului mic (peste 1 an)
- De la bun început este bine să ştim că avem un copil inteligent şi e greşit să îl subestimăm! El va percepe din lectură şi din imagini mai mult decât credem şi mai mult decât ne arată. E bine să ne comportăm cu el ca şi cu un copil de la care avem şi noi ceva de învăţat.
- Copiilor mici le plac obiceiurile şi rutinele – astfel că putem să stabilim 20-30 de minute de lectură în fiecare seară, timp pe care să îl aşteptăm cu toţii cu entuziasm.
- Nu îi citim copilului! Citim împreună cu el. Îl facem parte activă din lectură, privind amândoi în carte şi apoi privind unul la altul. Arătând cu degetul ilustraţiile interesante şi dând pagina împreună. În plus, degetul nostru va urmări cuvintele de la stânga la dreapta, obişnuindu-l astfel pe mititel că cititul se face în acest sens. Acest lucru îi va fi de mare folos mai târziu, când se va arata interesat de cuvinte şi litere.
- Dăm cititului o notă de amuzament, prin însufleţirea personajelor. Jocul de rol este foarte benefic în dezvoltarea cognitivă şi emoţională, ajutându-l pe copil să înveţe lucruri noi, să se dezvolte din punct de vedere lingvistic sau să-şi exprime şi să-şi gestioneze emoţiile. Acest lucru îl va ajuta pe viitor să devină un adult echilibrat, care se va autocunoaşte şi care va şti să facă faţă presiunilor exterioare.
- Oferim suficient timp copilului să privească atent fiecare pagină, deoarece ilustraţiile comunică cu el, îl fac parte din acţiune, iar astfel îşi dezvoltă imaginaţia.
- Stimulăm formarea şi dezvoltarea vocabularului, adresându-i întrebări simple. “Unde s-o fi ascuns broscuţa? Ia sa o căutăm!” şi ne ducem cu degetul până o găsim. 😊 Dacă povestea are rime sau este o carte de poezii, învăţarea lor le va face mare plăcere. Să ştiţi că şi atunci când nu repetă după dvs, copilul memorează, urmând ca în altă ocazie să va surprindă cu o poezie.
- Sărbătorim recunoaşterea unui obiect sau personaj cu mult entuziasm şi poate un sărut, implicându-l astfel emoţional în poveste. Acest lucru îi va da încredere în el şi o stare de bine. Toate acestea vor fi asociate cu cărţile.
- La final, discutăm despre cartea pe care am citit-o, sumarizând acţiunea, întrebându-l ce anume i-a plăcut mai mult, sau care personaj.
Acest articol a fost scris de Mirabela Les, autoarea cărţilor din seria Pupo şi a site-ului de activităţi educative pupo.ro
Cărţile Pupo sunt singurele cărţi educative româneşti bazate pe conceptul de disciplină pozitivă şi educaţie prin valori.